Het debat over de vervanger van de F-16 heeft een nieuwe impuls gekregen, dat
berichtte het nieuwsprogramma Nieuwsuur
dinsdagavond.
De aanschaf- en onderhoudskosten van de beoogde opvolger van de F-16, de Joint
Strike Fighter (JSF/F-35) van producent Lockheed Martin, vallen veel hoger
uit dan in beginsel werd berekend. Minister van Defensie Jeanine
Hennis-Plasschaert doet nu zelf een oproep aan andere leveranciers, in het
programma, om toch nog eens op gesprek te komen. "De deur van Defensie
staat open", meldde Hennis.
"Op grond van de huidige aantallen zal de jaarlijkse totale exploitatie
van de JSF zo’n 60 procent duurder zijn dan de exploitatiekosten van de
huidige Amerikaanse jachtvliegtuigen", schrijft
minister Hennis aan de Tweede Kamer.
Concurrentie
De Nederlandse Tweede Kamer en de minister willen de komende maand alle
mogelijke alternatieven voor de JSF op een rij zetten. Boeing, fabrikant van
de twee motorige F-18/Super Hornet, en de Zweedse producent van de Saab
Grippen mogen op het departement van Defensie komen praten.
In het programma laten vertegenwoordigers van beide vliegtuigbouwers weten dat
ze erg geinteresseerd zijn om te praten met de minister, waarbij Saab de weg
in Den Haag inmiddels goed kent en Boeing met zijn F-18/Super Hornet ook de
eerste gesprekken op het Binnenhof heeft afgewerkt.
Verdeeldheid
Binnen de regeringspartijen VVD en PvdA heerst verdeeldheid als het gaat om
het JSF-dossier. De VVD wil de JSF, de PvdA niet. Opmerkelijk genoeg meldde
vorige week de nieuwe JSF-woordvoerder van de VVD, Kamerlid Ronald Vuijk,
dat de VVD best kan leven met maar 35 JSF-toestellen en ook met een ander
toestel dan de JSF.
De VVD laat weten dat de partij uiteindelijk een afweging maakt nadat minister
Jeanine Hennis-Plasschaert haar visie op de toekomst van de krijgsmacht
heeft gepresenteerd en dat ook de financiën daarbij een belangrijke rol
spelen.
Lees meer
luchtvaartnieuws op Luchtvaartnieuws.nl.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl